سازمان فضایی ایران

  • ۷۸۴

جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی ار معدود کشورهای منطقه خاورمیانه، از سابقه طولانی در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای برخوردار است و از سال ۱۳۴۸ با عضویت در برخی از مجامع بین‌المللی مرتبط با فضا خود را به عنوان کشوری پیشرو در امر هوافضا به دنیا معرفی کرده است.

همانگونه که گفته شد، تشکیل یک نهاد مستقل و متمرکز در امر فضا در کشورمان امری اجتناب‌ناپذیر بود و خلا چنین سازمانی در مجامع داخلی و خارجی به شدت احساس می‌شد. در همین راستا براساس ماده ۸ و ۹ مصوبه ۶۸۱۵۹ مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۲ مجلس محترم شورای اسلامی، شورای عالی فضایی با ریاست رئیس‌جمهور و عضویت نهادهای ذیربط تشکیل و براساس همین مصوبه سازمان فضایی ایران تأسیس شد. بر همین اساس، رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی فضایی است.

سازمان فضایی ایران در سال ۸۹ با مصوبه شورای عالی اداری کشور در تاریخ ۷/۷/۱۳۸۹ طی مصوبه ای از وزارت ارتباطات جدا شده و با ادغام چندین پژوهشگاه و پژوهشکده فعال در زمینه تحقیقات فضایی از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم، زیرنظر نهاد ریاست جمهوری قرارگرفت.

با تشکیل دولت یازدهم، در بهمن‌ ماه سال ۹۳ با تصویب شورای عالی اداری، سازمان فضایی ایران مطابق با اساسنامه خود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازگشت.

از جمله وظایف شورای عالی فضایی، سیاستگذاری و تعیین خطوط کلی نظام در امر فضا می‌باشد و سازمان فضایی ایران نیز وظیفه اجرای این مصوبات را عهده‌دار خواهد بود. از آنجایی که تصمیمات متخذه از سوی شورای عالی فضایی فراگیر بوده و دارای ابعاد داخلی و بین‌المللی می‌باشد به تبع آن وظایف سازمان فضایی ایران نیز بسیار خطیر و فراگیر خواهد بود. آشنا ساختن هر چه بیشتر آحاد جامعه و مسئولان و برنامه‌ریزان کشور از دستاوردهای بشر در زمینه فناوری فضایی و کاربردهای آن در ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین نیازهای روزمره تا پیشرفته‌ترین آن‌ها از مهمترین وظایف این سازمان می‌باشد. بطور مختصر باید تاکید کرد که مدیریت فعالیت های حاکمیتی توسعه فناوری فضایی و استفاده صلح آمیز از از فضاء ماوراء جو به عهده سازمان فضایی ایران می باشد.

ذکر این نکته ضروری است کشور ما در تداوم راهی که در گذشته داشته است همواره در تلاش است تا از دستاوردهای علمی بشر در مقاصد صلح‌آمیز و بهبود وضع زندگی عموم مردم بهره‌برداری نماید و در این راه با کشورهای و مجامع بین‌المللی در تعامل بوده و خواهد بود. عضویت داشتن در مجامع بین‌المللی مرتبط با این هدف از جمله کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (COPUOS) و سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) و ...موید این مطلب می‌باشد.








https://isa.ir/

ارتباط با ما

  • 051-38805443
  • مرکز فناوری‌های نوین دانشگاه فردوسی مشهد
  • geranesh.acc@gmail.com
  • دفتر تهران: 54935-021
  • دفتر تهران: خیابان نلسون ماندلا (جردن) بعد از بلوار میرداماد بن‌بست قبادیان شرقی پلاک 15 واحد 6